Har du styr på dine vitaminer og kosttilskud?

Måske et lidt flabet spørgsmål, men hold nu fest hvor har jeg mødt mange mennesker i min omgangskreds, der slet ikke skæver til hvad de putter i munden. Desuden stopper de anbefalede kosttilskud i munden bare de læser en god artikel om det. Den er helt gal!

 

1

 

Jeg er generelt modstander af piller og ret skeptisk, også inden min læge udskriver et eller andet til mig. Jeg vil vide hvad jeg putter i kroppen og jeg vil kende bivirkningerne. Nu har jeg det efterhånden sådan, at jeg kan få bivirkninger af alt, bare jeg læser indlægssedlen. Men hvor mange læser egentlig de indlægssedler – både når det gælder reelt medicin og i høj grad når det gælder kosttilskud og vitaminer?

VI FÅR GANSKE ENKELT FOR MEGET

Ud over at vi belaster vores krop helt vildt meget, så belaster vi også vores pengepung og pladsen på vores hylder. Når jeg ind imellem gennemgår venner og families hylder med medicin og vitaminer/kosttilskud, bliver jeg ret chokeret. Hver gang en ny artikel dukker op med et vidundermiddel – eller et nyt udsagn om hvad et mineral eller vitamin kan, bliver de indkøbt og lagt oveni alt det andet de tager.

Jeg har faktisk selv lige været forbi lægen og fået taget et hav af blodprøver, da det er vigtigt for mig at kende mit indre “apotek” inden jeg bare tilfører kroppen en masse den ikke har brug for.  Jeg møder mange alternative behandlere i min omgangskreds – og der er altså mange af dem der gør sig lidt for kloge på noget de ikke har styr på. Selv lider jeg af for lavt stofskifte. Det tog mig det meste af 2 år at finde frem til den korrekte medicinering sammen med mine læger. En sygdom der ikke sådan lige er nem at få på plads med det sammen. Nu skal jeg 2 gange om året have målt i blodet om det er på plads, så jeg forbliver i balance. Det er jeg heldigvis!

Jeg fik også målt en lang række andre ting, da jeg konstant får skudt i skoene at behjælpelige personer “hold da op, du skal altså have en masse B-vitamin, jeg kan SE du er i underskud” – og det samme gælder faktisk også D-vitamin og ikke mindst den nye dille magnesium…..den skal vi nemlig alle sammen pludselig overfodres med.

 

2

D-VITAMIN

…eller mangel på samme. Jeg har nogle år haft for lidt D-vitamin i kroppen og det har resulteret i ekstrem træthed, smerter i led og muskler og hårtab. Jeg har sammen med lægens råd taget tilskud – i en periode 50 mg sammen med calcium (calcium er nøglen til at lukke D-vitaminet ind i kroppen). Da jeg var i niveau igen, overgik jeg til 25 mg – som jeg nu tager i vinterhalvåret – og holder pause om sommeren. Mine blodprøver denne måned viste at jeg lå præcis hvor jeg skulle – 30 nmol/L – tallet skal ligge mellem 25 og 50.

Vi får en masse D-vitamin gennem vores kost og solens lys. På den måde kan man aldrig få for meget D-vitamin, – men du kan få alt for meget via piller og kosttilskud. Når man tager D-vitamin, skal man huske at medregne alle de enheder du yderligere får fra andre piller i din hverdag. Ex vitaminpiller og andre kosttilskud. Samlet set skal du ikke overstige 50 mg dagligt.

MATAS i Kolding  vejledte en af mine venner til at tage 90 mg D-vitamin dagligt…..uden hun skævede til at han også fik D-vitamin via andre kosttilskud….det er jo helt hen i vejret. Så høje doser af D-vitamin kan være direkte skadelige. Symptomer som hovedpine, forstoppelse og kvalme er blandt de harmløse, men i dag siger forskningen, at for højt D-vitamin er lige så skadeligt som for lavt, – det kan endda være dødeligt.

 

4

B-VITAMIN

“Er du stresset min ven – så skal du altså tage MEGA B-vitamin stærk – og tag rigeligt” – og rådet kommer også hvis du har hårtab, skrøbelige negle, træthed, lidt bleg etc. etc.  Min læge målte mit samlede B/B12 niveua til fuld stændig i skabet! Hvis din blodprøve viser din værdi er højere end 250 pocomol pr. liter blod er du absolut ikke i mangel – og der er ingen grund til at tage tilskud af B-vitamin. Man kan ikke som sådan overdoserer B-vitamin, tarmen vil bare ikke optage det og så sejler dine dyre vitaminer direkte ud i potten til ingen verdens nytte….med mindre rotterne får gavn af det i det mørke kloarksystem.

Husk igen, – at tager du B-vitamin separat, så skæv lige til hvad der er af B i de andre glas du også fylder dig med – plus det du får ind via din kost.

 

5

MAGNESIUM

Magnesium er den seneste trend – og jeg mener trend! Det er kommet frem, at vi stort set alle sammen skulle være i dyb underskud af dette vidundermiddel og det anbefales af helseguruer konstant, at vi bør indtage 600 mg ved sengetid. Så skulle vi sove fantastisk, ikke få led problemer, forstoppelse. Desuden skulle det forebygge hjerte/kar sygdomme og de fleste kræftsygdomme og være rigtig god mod stress og angst. – Ikke så lidt denne vidunderpille kan klare!

Iflg. de lægelige foreskrifter er behovet for Magnesium dagligt 350 mg for mænd og 280 mg for kvinder. Hvofor vi lige skulle  have glæde af 600 mg dagligt – ud over igen, alt det vi får ind via andre tilskud, det er lidt en gåde. Jeg sprang faktisk på denne “dille”.  Jeg havde søvnproblemer, forstoppelse og havde en periode også gensyn med min gamle angst og stress. Troligt har jeg taget 600 mg ved sengetid – og det har jeg gjort igennem 2 store glas…….har ingen forandring mærket, overhovedet! Nu tager jeg kun 1 pille (300 mg) – men det er min beslutning.

Man kan ikke overdoserer Magnesium, for meget udskilles via nyrene,

 

DEN SUNDE FORNUFT FÅS IKKE I PILLE FORM

Nøj, hvor producenter og behandlere spinder guld på vitaminer, kosttilskud og pæne glas. Vi æder i mængder af disse for at have vores gode samvittighed og sikkerheden for at vi aldrig kommer til at fejle noget som helst. Vi lyver for os selv og bruger formuer på produkterne. Vi skal blive bedre til at sætte os ind i vores egen indre “apotek” – derfor får jeg 2 gange årligt taget mine værdier i blodet og så tilfører jeg kroppen hvad den må mangle. Meget kan du klare ved den daglige kost, luften og lyset – og ikke mindst det at mærke efter.

Mine udsagn herover, er alle med udgangspunkt i et normalt sundt menneske. Der er kategorier af mennesker der virkelig har behov for tilskud. Ex alkoholikere og kræftpatienter kan ikke selv holde sit niveau på B og D-vitamin, så det skal man selvfølgelig have checket. Hvad du tager af tilskud på andre fronter er jeg ikke inde i, men tag dem med fornuft. C-vitamin bl,a, kan du heller ikke få for meget af….højst tynd mave og lidt av, men dette vil blot skylles ud via urinen hvis du får for meget. Høj doser C-vitamin kan være gavnlige for kræftpatienter mener nogle…men igen, skadelige er de ikke.

Det jeg egentlig bare gerne vil med dette budskab er……Lad være med ukritisk at putte en masse piller og tilskud i munden, hvis du reelt ikke har brug for dem. Din krop har også godt af at arbejde lidt for sagen, ved at skulle optage dem fra kosten. Der er så mange mennesker der spinder guld på at kostvejlede ud fra fornemmelser og teorier, uden at bruge egentlige facts.

MATAS har jeg ofte lyst til at give en røffel. Jeg har tit både selv oplevet og hørt fra andre, at de ikke har en dyt forstand på de piller og tilskud de sælger. De er ganske enkelt ikke uddannet godt nok til at vejlede folk, der nogen gange har sygdomme og lidelser hvor det kan gå helt galt. Brug Apoteket eller din egen læge.

I øvrigt skal du huske, når/hvis du indtager ovenstående. Vitaminer skal indtages om morgenen og mineraler om aftenen.

 

Januar 2016 Pennefotos 014

Nu læner jeg mig tilbage og afventer en verbal røvfuld fra en masse alternative behandlere :)

Knus Gittemor

One Response

  1. Trille siger:

    Hvor har du ret Gitte. Jeg synes det er den rene jungle at finde rundt i. Tot hsr jeg taget forskellige ting i perioder og så droppet det igen. Tror det er fordi jeg ikke helt har haft tillid til om det så alligevel hsr været rigtigt for mig.
    Jeg vidste faktisk ikke at egen læge kunne tage den slags blodprøver. Det vil jeg da tale med min læge om – specielt er jeg meget usikker på mon D-vitamin.
    Spændende læsning som hermed er tager til efterretning.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Top